در این مقاله به بررسی نشست سطح زمین ناشی از حفر سازه های زیرزمینی نزدیک سطح پرداخته شد. برای این کار با استفاده از روش ناپیوستگی جابجایی که یکی از زیرمجموعه های روش المان مرزی است، مدلسازی هایی انجام شد. برای انجام مدلسازی از داده های مربوط به خط 7 متروی تهران در مدلسازی زمین و تونل استفاده شد. به منظور بررسی نشست، مدلسازی هایی با عمق های مختلف تونل، سطح مقطع های مختلف تونل و نیز وجود و عدم وجود نگهداری انجام شد. با انجام مدلسازی، مقادیر تنش ها و جابجایی ها در محدوده ی مورد نظر به دست آمد. نتایج ...